Mint ahogyan az kiderült a jelen időszakban, adott esetben létfontosságúvá válik, hogy egy cég képes legyen azonnali alapon reagálni a piacra és annak változásaira.
De vajon tud-e azonnal reagálni egy olyan munkatársi gárdával, akik nem képesek a folyamatos fejlődésre, de még csak igényük sincs rá?
A – csúnya szóval élve – begyöpösödött csapat, akinek nehézséget okoz egy új program vagy eszköz, esetleg egy új termék bevezetése, mennyire fejlődőképes valójában? Mi van akkor, ha egy sokkal komolyabb kihívás elé kell állítani őket (nem feltétlenül előre megfontolt szándékkal, hanem egy vészhelyzetre reagálva), akár egy esetleges profilváltással?
Ez esetben mit tesz a cégvezető? Mindenkit elküld, fizeti a végkielégítéseket, majd toboroz ezerrel? Hát, ez elég rosszul hangzik.
Egy konkrét példa:
Egy nagyon kedves cégvezető ismerős (igazi régi vágású úriemberről van szó) az elmúlt években sikerrel ellenállt sok mindennek, ami „online”. Van, amibe már belekóstolt, sikerrel használta pl. az e-mailes hírlevelezést, egy kicsit a Facebook-ot, de itt nagyjából meg is állt a dolog.
Ami érthető, hiszen ő abban a korszakban kezdett el vállalkozni, amikor ezek még gondolatban sem voltak meg. Legalábbis az átlag állampolgárok gondolataiban biztosan nem. Ő a személyes kapcsolattartásban, a telefonban, a papír alapú könyvekben, a direkt értékesítésben és a névjegykártyában hitt. Még weboldala sem volt sokáig.
Most pedig arra kényszerült, hogy átálljon, és megismerje ezt az online világot. Kénytelen volt. Eddig sikerrel veszi az akadályokat, de keményen megdolgozik érte. 🙂
Talán ez az időszak egy nagyon jó időszak arra, hogy észrevegyük: a világ iszonyatos sebességgel képes a változásra! És ha nem vagyunk gyakorlatilag bármikor készek a változásra mi magunk is, könnyen alulmaradhatunk, vagy be is zárhatunk.
Eddig azt hittük, hogy a változás lassú, be tudjuk érni, megvárja azt, amikorra felocsúdunk. De ez az időszak megmutatta: hát nem. Változás történt az egyik napról a másikra, az egyik hétről a következőre.
Beszéljünk a megoldásról!
Vegyünk megint egy létező (igaz, korábbi) példát.
Adott egy kis cég, amely nyersanyagot árult egy ideális telephelyen. A telephelyet, amelyet béreltek, önhibájukon kívül záros határidőn belül el kellett hagyniuk. A cégvezető mérlegelve a teljes helyzetet (szállítás, új helyszín keresése, sok bonyodalom) úgy döntött, hogy felszámolja a céget, és egy másik tevékenységbe kezd bele, profilt vált – de ugyanazzal a csapattal. Az élet úgy hozta, hogy váltania kellett, és mivel szerette a csapatát, és úgy gondolta, felelősséggel tartozik irántuk, ezt velük együtt kívánta végigcsinálni.
Hogy ér össze a két dolog?
Ha van egy fejlődni vágyó csapat és egy jól működő, hatékony képzési rendszer a cégen belül, akkor bármilyen változást, (termék)fejlesztést, valamint végső esetben egy profilváltást a csapat könnyen vesz majd.