+36 70 326 4006 info@mentortraining.hu

Home office: főnökként hogyan csináld jól

Szerző: | ápr 22, 2020 | Blog

Azaz mit CSINÁLJ és mit NE csinálj,
ha a munkatársaid home office-ban vannak

Ezt a cikket egy dolgozó írta a saját és családi/ismerősi körében tapasztaltak alapján. Felsorolásszerűen összeszedte, hogy melyek azok a pontok, amelyekre érdemes figyelni.

Ne piszkáld, ne kontrolláld őket folyton. Vannak cégvezetők, akik alapvetően nem „viselik jól”, ha a munkatársaik otthonról dolgoznak, és ragaszkodnak ahhoz, hogy ott legyenek, lehessen őket látni, folyamatosan kontroll alatt tartani. A home office más. Ott lehetőleg ne próbálj meg állandóan „mellettük” lenni, hívni őket, egyeztetni, online meetingelni hosszasan. Egyébként ez cseles dolog ám: azt hinné a vezető, hogy ha a munkatárs egyedül van, akkor kevésbé dolgozik, pedig egy átlag munkahelyen (főként irodában) könnyen megesik, hogy nem lesz annyira hatékony, sokszor jár cigizni, aztán ebédelni megy, beszélget a kollégákkal, esetleg pont a kollégák zavarják egymást stb.

Ne ess át a ló túloldalára sem, hogy teljesen magára hagyod őket. Ez a másik véglet és ez sem jó: amikor teljesen magára hagyod a kollégát, alig kap instrukciót, nincs koordináció, „majd megoldja” alapon megy a vezetés. Legyen koordináció, időként szükséges az egyeztetés (akár telefonon, akár e-mailben, akár videós, skype-os formában), összefoglalása annak, hogy ki, mit csinál. Az embernek – főleg ebben a bizonytalan időszakban – szüksége van arra, hogy érezze, hogy még része a cégnek, része a feladatoknak, és még van munkája… Maradj kapcsolatban, kommunikációban velük.

Ne adj nekik értelmetlen feladatokat, csak azért, hogy dolgoztasd őket. Ezt is tapasztalom családi körben, valahol érthető, de igazából nem. Az ember érzi, látja, hogy felesleges feladatot csinál, és bizony ez egy értelmes felnőtt számára lealacsonyító. Az ember nem akarja azt érezni, hogy diákmunkás.

Hagyd, hogy pihenjenek is, ne terheld túl őket. Ez ebben a járványidőszakban, amikor az embereknek egyrészt vigyázniuk kell az egészségükre, másrészt minden sokkal feszültebb, kiemelten fontos, hogy legyen idő a pihenésre. Ráadásul egy olyan területen, ahol a dolgozók korábban esetleg keményen hajtva voltak.

Tartsd bennük a lelket. Az átlagember bizonytalan ebben az időszakban és kisebb-nagyobb nehézségekkel néz most szembe: lesz-e munkája hosszabb távon, rámaradt a gyerek, mivel nincs iskola és még tanítania is kell, a médiából árad a pánikkeltés napi szinten. Szükséges lehet ebben az időszakban az, hogy foglalkozz egy kicsit a lelkükkel. Próbáld meg lelkesíteni őket: adj nekik, amennyire csak lehet stabil adatokat, könnyen lehet, hogy kétségbe vannak esve, még ha nem is mondják.

Legyél velük őszinte. Fontos az előző pont, de azért ne kelts bennük hiú reményeket. Ha a cég veszélyhelyzetben van, és a szakadék szélén egyensúlyozik, és te sem tudod, hogy mit hoz a jövő, add ezt is a tudtukra. Ha fel tudnak rá készülni, vagy legalábbis van B-tervük, az nagyban megkönnyíti számukra a dolgokat, és nem éri őket váratlanul, ha esetleg munka nélkül maradnak.

Kérd, hogy számoljanak be, hogy miket végeztek el (legalább pár naponta, de a legjobb a napi jelentés minden munkanap végén).

Mielőtt rengeteg számítógépes feladatot adsz nekik, bizonyosodj meg arról, hogy megvannak-e az eszközeik hozzá. Pl. nem mindenkinek van jó gépe videós, webkonferenciás programokhoz, valamint mivel az iskola otthonról megy, illetve a házastárs is előfordulhat, hogy otthonról dolgozik, így lehet, hogy az összes laptop a háznál be van fogva. Ha máshogy nem megy, akkor biztosítsd nekik te magad a tárgyi eszközöket céges gépekkel.

Lehetőleg ne kérj olyan dolgokat, amik kellemetlenek lehetnek a szociálisan érzékenyebbeknek. Pl. a videóhívás (ahol nem csak a vezető látható, hanem mindenki), de még a fényképes „bizonyítékok” is sokak számára kínosak lehetnek, mert nem gondolják a lakásukat olyannak, amilyet szívesen mutogatnának.

Ne vedd biztosnak (hacsak nem használtátok már korábban sikeresen), hogy az embereid ismerik az online feladatkezelő, videós vagy konferenciabeszélgetéses programokat, mint pl. a Google Drive, Skype, Zoom stb. Legyen ezekhez mind egy jó, képes (képernyőfotós) leírás, amit egy olyan ember készített el, aki jól ismeri azt. Lehet ez egy netről letöltött anyag is, csak legyen, és küldd körbe az embereidnek.

Praktikus, ha megnevezel egy embert, akihez lehet fordulni a technikai illetve informatikai gondokkal, és az illető képes azt távolról megoldani (ha van rendszergazda a cégben, akkor ez könnyű, ha nincs, akkor nevezz ki egy munkatársat, aki ehhez jobban ért, mint a többi). Ne várd el, hogy otthon majd lesz egy helyi informatikus, aki megoldja a felmerülő gondokat. És hidd el, fel fognak merülni gondok.

Kitartást és sikeres home office-t kívánunk! 🙂