Egy igen érdekfeszítő cikk került elénk, Setényi János oktatáskutató interjújából. A teljes interjú itt hallgatható meg: Vendégünk: Setényi János, oktatáskutató
Néhány ütős, kiragadott részlet a beszélgetésből:
„Minden ötödik tanuló nem tud értelmesen olvasni, és nagyon gyengén számol. Ők egy globális gazdaságban használhatatlanok. Ők azok, akiknek a robotok el fogják venni a munkájukat, már most? Igen, bár Magyarország egy nagyon érdekes hely, ahol komoly erőfeszítések történnek a robotok visszaszorítására. Amikor közlekedek ebben a városban, rengeteg olyan munkahelyet látok, amire nyilvánvalóan feleslegesen alkalmaznak embereket. Gondoljunk olyan egzotikumokra, hungarikumokra, mint a metrónál álló jegyellenőrök. Biorobotok egyik helyről raknak dolgokat a másik helyre. Ezek mind ki lesznek váltva, ezért rendkívül mulatságosnak találom azokat a közgazdászokat, akik munkaerőhiányról beszélnek Magyarországon. Érdekes kihívás lesz a leggyengébben olvasó és számoló emberek foglalkoztatása a következő húsz évben. Ezzel most kellene kezdeni valamit.” |
A fentiek részben már a politika területe, az okokat most nem firtatjuk. Viszont az tény, hogy technika és az egyes szakterületek folyamatosan fejlődnek. A folyamatos fejlődés elkerülhetetlenül azt hozza magával, hogy egyes emberként, egyes dolgozóként lépést kell tudnunk tartani vele. Ehhez az kell, hogy képesek legyünk hatékonyan felfogni dolgokat.
Ha nem vagyunk képesek hatékonyan tanulni, le fogunk maradni, el fogunk veszni valahol útközben.
Már nem abban a korban élünk, amikor a nagyszülő átadja tudását a szülőnek, az pedig a gyermeknek. Ma már egy nagyszülő sokszor hozzászólni sem tud ahhoz, amit a gyermek dolgozik, illetve amivel foglalkozik.
Ténylegesen afelé tartunk, hogy az iskolák már lassan olvasni sem tudják megtanítani a gyerekeket, akkor pedig hogy lesz belőlük majd programozó vagy bármely olyan szakma, ahol nem arról szól majd a munkakör, hogy „látod, ha kék, ide tedd, ha zöld, amoda”.
Olyan emberekre van szükség, akik képesek olvasni, megérteni és alkalmazni, amit olvasnak. Akik képesek majd önállóan felismerni helyzeteket, döntéseket hozni, és önállóan cselekedni – helyesen.
A cégekre hárul az oktatás feladata
Hiszen ki másra?
Sajnos, az oktatási rendszer olyan, amilyen. Sokan sokféleképpen dolgoznak azon, hogy megváltoztassák, és végre az oktatás felzárkózzon az ipar és gazdaság mellé. Ha ez sikerül, örülni fogunk, de addig is meg kell oldani ezt a helyzetet.
Vannak eszközök
Oktatni lehet jól. Megvannak rá az eszközeink, amelyek elérhetőek.
Csak utána kell járni!
Szívesen bemutatkoznánk Önnek is! Megmutatjuk, mik a lehetőségek és mik az eddigi eredmények. Egy élmény lesz az Ön számára is!