A jelenlegi oktatási rendszer képes „kész munkavállalókat” képezni?
Nemrégiben egy országos felmérést indítottunk el a céges oktatás témakörében. Cégvezetőket kérdeztünk meg az ezzel kapcsolatos tapasztalataikról. A cégvezetők jelentős része problémaként számolt be arról, hogy a szakiskolákból kijövő új munkavállalók a legtöbb esetben sem szakmailag, sem emberileg nem készek arra, hogy ellássák a feladataikat.
A szakmai tudásuk alapvetően idejétmúlt és a jó hozzáállásról például semmit sem tanulnak. Eltekintve a kevés kivételtől, nem lehet őket felügyelet nélkül hagyni, mert bajt okozhatnak.
Az iskola elvégzése után még a munkáltató feladata, hogy ténylegesen megtanítsa nekik azt a tudást, ami nélkül nem tudnak igazán hasznos tagja lenni a csapatnak, a cégnek.
Mi a megoldás?
Létre kell hozni egy (kis cégek esetén kis, nagyobb cégek esetében nagyobb) belső képzési rendszert arra, hogy az újonnan érkező és a régi munkavállalók megfelelő képzésben részesüljenek.
Egy jól működő belső képzési rendszer nem csak a „nagyok” kiváltsága. Egy 20-30 fős cégben ugyanúgy megvalósítható – és meg is kell valósítani – a fejlődés érdekében. Nem kell nagy és bonyolult dolgokban gondolkodni, hiszen nem az a cél, hogy felesleges pluszmunkát erőltessünk rá magunkra, hanem pont hogy hosszabb távon csökkentsük a túlterheltséget, és hatékonyabbá váljunk.
Miért kell képezni a már meglévő munkatársakat?
A piac és a szakma folyamatosan fejlődik, így szükség van arra, hogy a versenyképesség érdekében folyamatosan fejlesszük a régi dolgozókat is. Új gép, új rendszer, új feladatok, új szokások vagy megváltozott szabályok… ezeket mielőbb hatékonyan el kell sajátítaniuk a munkatársaknak.
Ezen felül egy ügyvezető túlterheltté válik, ha nem tudja a feladatait delegálni, egy-egy megbízható, régi kollégának átadni. Nem beszélve arról, ha egy olyan kulcsember esik ki (betegség, szabadságolás, netán felmondás miatt), akinek a feladatait senki más nem képes elvégezni, senki sem képes beugrani a helyére, csupán a cégvezető.
Tehát fontos, hogy az adott munkatársak szükség esetén olyan feladatokat is el tudjanak látni, amelyek nem kifejezetten a munkakörük része.
Mi tehát a tanulság?
Egy valóban hatékony belső képzési rendszer nélkül a munkáltatók hátrányba kerülhetnek, túlterheltté válhatnak és elmaradhatnak a piacon, tekintve hogy egyre kevéssé létezik olyan, hogy szakmailag és emberileg is „kész”, tapasztalt jelentkező.